Cliënt-ervaringen
Heb je op- of aanmerkingen op de behandeling of je behandelaar? Schroom niet om deze ook al tijdens de behandeling te delen; in een gesprek of per e-mail. Als we weten wat je niet of juist wel prettig vindt, kunnen wij jouw behandeling hierbij beter laten aansluiten.
​
Daarnaast stellen wij het op prijs als je een beoordeling achterlaat op Zorgkaart Nederland. Natuurlijk is het fijn als mensen positief zijn, maar kritische feedback is ook welkom. Klik hier voor de zorgkaart.
1
CQ Index
Bij het einde van elke behandeling meten we ook met een vragenlijst hoe jij, de cliënt, de behandeling hebt ervaren. Deze vragenlijst heet de CQ-index.
CQI is de afkorting van Consumer Quality Index. Dit is een meetinstrument waarmee zorgaanbieders ervaringen van cliënten in kaart kunnen brengen. De CQI wordt gebruikt om binnen GGZ Denazorg in kaart te brengen op welke punten cliënten goede ervaringen hebben en waar nog verbetering mogelijk is. GGZ Denazorg kan de resultaten gebruiken om de kwaliteit van zorg te evalueren en te verbeteren.
De CQI bestaat uit zestien items die betrekking hebben op de volgende schalen:
-
Bejegening: hoe is de behandelaar tijdens de behandeling met de cliënt(e)omgegaan?
-
Bereikbaarheid van behandelaar(s): is de behandelaar makkelijk te bereiken?
-
Samen beslissen: krijgt de cliënt(e) de mogelijkheid om over de behandeling mee te beslissen?
-
Uitvoering behandeling: de wijze waarop de behandeling is uitgevoerd. Is de behandeling bijvoorbeeld naar wens uitgevoerd?
2
Responspercentage en deelname
GGZ Denazorg is in de eerste kwartaal van 2024 gestart en doorgezet met de metingen. In 2024 is de deelname aan de CQI-enquêtes gestegen ten opzichte van het vorige jaar, met een percentage van 56 procent. We zijn toegewijd aan het optimaliseren van dit proces om een zo representatief en bruikbaar mogelijk beeld te krijgen van de ervaringen van onze cliënten.
Ons doel is om proactief stappen te ondernemen om de deelname te vergroten. Door dit te doen, streven we ernaar een meer representatieve en uitgebreide feedbackbron te creëren. Uw inbreng is van onschatbare waarde en draagt bij aan de voortdurende verbetering van de zorg die we leveren. We waarderen uw medewerking en kijken uit naar een grotere betrokkenheid bij onze toekomstige metingen.
3
Resultaten cliënttevredenheid 2023
In 2024 (februari t/m december) vulden cliënten de CQ-index in.
Duiding:
De algemene score is gestegen naar 9,1, wat een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de voorgaande jaren (8,6 in 2023 en 8,0 in 2022). Deze stijging is een positief teken, omdat het aangeeft dat cliënten in het algemeen meer tevreden zijn over de zorg die zij ontvangen. Dit bevestigt dat de inspanningen van de organisatie om de kwaliteit van zorg te verbeteren, zichtbaar resultaat opleveren.